Tunelem Blanka v současné době projíždí ještě více automobilů, než se původně očekávalo. Magistrát zamýšlí vylepšit směrový naváděcí systém a udělat opatření, která by pomohla zmenšit zácpy například na Strakonické silnici nebo v okolí Vítězného náměstí. Po loňském otevření tunelového komplexu Blanka čekají letos pražskou automobilovou dopravu další významné změny. Konkrétní informace sdělil v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz náměstek pražské primátorky Petr Dolínek.
Tunel Blanka už slouží deset měsíců. Splnil to, co si od něho město slibovalo?
Rozhodně. Pražané se ho naučili využívat velmi rychle. V některé dny tudy projede až 70 000 aut, což je více, než se čekalo. Ulevilo se Letné, Veletržní, Malé Straně, zmizely zácpy z Holešoviček…
Jinde ale problémy přibyly…
Ano, víme o tom, zhoršila se situace na Strakonické, v Patočkově ulici a někdy také v okolí Vítězného náměstí.
Dá se to za současného stavu komunikací nějak řešit?
Pokusíme se například změnit systém světelných závor ve vjezdu do tunelu Mrázovka od Strakonické a celý systém automatizovaného řízení dopravy v této oblasti. To do jisté míry pomůže. Rádi bychom zlepšili situaci i v okolí Vítězného náměstí. Nyní analyzujeme příčiny, dopravní problémy jsou totiž nepravidelné. Každopádně ale na tomto kruhovém objezdu chceme změnit vedení pěší dopravy, aby více vyhovovalo chodcům a současně přispělo k plynulejšímu pohybu ostatních druhů dopravy. Rovněž připravujeme vylepšení dopravního značení souvisejícího s Blankou. Dnes tam jsou značené výjezdy a směry na jednotlivé městské čtvrtě, ale člověku, který Prahu nezná, by se více hodilo vědět, který pruh ho následně povede například do bývalého východního Německa na sever, a kudy se jede například na Mnichov.
V návaznosti na otevření Blanky měly podle názoru některých skupin následovat kroky ke zklidnění některých lokalit. Například Smetanova nábřeží a rovněž severojižní magistrály. Dělá se v tomto smyslu něco?
Smetanovo nábřeží uzavírat nechceme, tam není pro místní dopravu žádná lepší alternativa. Jiná je ale situace na magistrále. V polovině srpna by rada měla projednat projekt humanizace této důležité komunikace.
V čem to bude spočívat?
Postupně, v několika fázích, by měla být přebudována na městský bulvár v celém rozsahu od Holešovic až po křížení s Jižní spojkou. Automobilová doprava tam sice zůstane zachována, ale pruhů bude méně. Konkrétně 2+1 v každém směru, přičemž ten nejvíce vpravo bude preferenční pro autobusy a odbočování. Přibudou přechody pro chodce se semafory a zeleň. Cílem je, aby tato silnice přestala dělit hlavní město na dvě poloviny.
Nezpůsobí to ale neřešitelné dopravní zácpy?
Nemyslím si. Už dnes většina aut, která se pohybují po magistrále, tuto silnici nevyužívá pro tranzit skrze hlavní město, ale vjíždí na ni a zase vyjíždí z přilehlých oblastí. Tuto obslužnou roli magistrála musí plnit i nadále. Ostatní vozy musíme i díky lepšímu dopravnímu značení včas odklonit.
Kdy se se zužováním magistrály začne?
Pokud bude zmiňovaný materiál schválen, půjde to velice rychle. Alespoň provizorní řešení s instalací oddělovacích panelů je možno udělat během několika měsíců.
V některých částech Prahy už probíhá instalace nových typů parkomatů a vyznačují se parkovací zóny. Ví se už, kdy odstartuje ostrý provoz?
Nejdříve to bude v příslušných oblastech Prahy 5 a 6, a to 24. srpna. O týden později, 1. září, bude následovat rozšíření zóny v Praze 3 na Jarově, to ovšem ještě podle starých pravidel, a 1. října se připojí Praha 8.
Zmínil jste stará pravidla, jaká tedy budou ta v nově zřizovaných zónách?
Zůstanou zachovány modré a oranžové zóny s obdobným účelem jako dosud v původních zónách. Nebude ovšem už zelená, nýbrž smíšená fialová. Nově si nyní budou moci lidé prostřednictvím mobilní aplikace zaplatit i parkování v modré zóně. Další novinkou je, že už auta nebudou mít za sklem ani příslušné povolení, ani parkovací lístek. Rezidenti budou mít svá auta s příslušnou registrační značkou zaregistrovaná po zaplacení ročního poplatku, návštěvníci rovněž budou zadávat u parkomatů nebo přes mobil číslo svého vozu. Novinkou je rovněž to, že v noci a o víkendu se ve všech nových zónách bude moci stát neomezeně a zdarma.
Budou existovat z platných sazeb pro parkování nějaké slevy? Například pro důchodce či majitele ekologických aut?
Ano, senioři budou platit ročně rezidenční poplatek pouze 360 korun, majitelé klasických elektromobilů dokonce pouze stokorunu. Skútry a motocykly zaparkují zadarmo. Nyní jednáme také o snížení poplatku pro právnické osoby a živnostníky.
Kdy se starý systém platný v městských částech Praha 1, 2, 3 a 7 sjednotí s tím novým?
Do roku 2018, až vyprší staré smlouvy s provozovatelem. Pak třeba už bude elektromobil za roční poplatek sto korun parkovat kdekoli v jakékoli zóně všech městských částí. Stejná pravidla budou platit rovněž pro auta zapojená do carsharingových projektů.
Praha nemá vnitřní ani vnější obchvat. Úsek u Běchovic, který by měl propojit dálnice D1 a D11, bude muset získat novou příslušnou dokumentaci a není v seznamu prioritních staveb. Dá se v současné době říci, kdy se konečně dostaví?
Dokumentace pro územní rozhodnutí by se mohla shromáždit během příštího roku. To znamená, že stavba by mohla započít v roce 2020 a skončit zhruba o tři roky později.
To je ještě hodně dlouhá doba. Na severním úseku obchvatu asi není situace lepší. Nebo se mýlím?
Nemýlíte. Ze strany zdejších obcí není žádná vůle k řešení. Nyní se snažíme u ŘSD prosadit, aby se u Suchdola nebudoval žádný sjezd a celý úsek by byl zahloubený, čímž by se maximálně snížily negativní dopady. Plníme tím přání vedení městské části.
Když jsme spolu mluvili před půldruhým rokem, měl jste nějaké návrhy, které by zdaleka nestály tolik jako obchvat a mohly přispět ke zlepšení plynulosti dopravy. Konkrétně například semafory s odpočítáváním času zbývajícího do rozsvícení zelené rovněž pro automobily nebo vypínání semaforů v noci. Uskuteční se to?
Vypínání semaforů v noci není z bezpečnostních důvodů možné. A účinnost zmíněného odpočítávání na semaforech si nejprve chceme vyzkoušet v pilotním projektu na jedné průjezdové trase a pak rozhodneme o jeho případném plošném nasazení.
Již na jaře jste informovali, že projekt emisních zón v hlavním městě se odkládá na neurčito. Znamená to, že se úplně vzdáváte možnosti vytěsnit z tohoto území stará auta vypouštějící do vzduchu obrovské dávky nebezpečných plynů a částic?
Myslíme si, že lepším regulačním opatřením než emisní zóna bude mýto. Předpokládám, že v tomto funkčním období připravíme dostatečné podklady pro to, aby mýto, zřejmě v elektronické podobě, mohlo během několika příštích let začít fungovat.