Cestující na pražské tramvajové lince 22 může potkat nečekaný zážitek. Ve dvou tramvajových soupravách si budou moci koupit lístek bezkontaktní kartou. Magistrát s dopravním podnikem a bankou ČSOB v pondělí představili pilotní projekt bezkontaktních plateb za městskou hromadnou dopravu v pražských tramvajích.
Bezkontaktní placení, kdy nastoupíte do tramvaje, přiložíte bankovní kartu k terminálu a vyjede vám papírový lístek, však bude možné zatím pouze ve dvou tramvajových soupravách, a to na lince 22 označených nápisem: „Zde můžete platit bezkontaktní kartou“.
Pilotní projekt poběží rok
Během několika týdnů chce však dopravní podnik projekt spustit i na celé lince 18. Nová technologie se má zkoušet zhruba rok.
„Slibovali jsme, že dříve či později umožníme Pražanům, aby mohli platit bezkontaktně. Trvalo nám to sice delší dobu, ale s radostí můžu říct, že první dvě tramvaje jdou do pilotního projektu,“ prohlásila primátorka Adriana Krnáčová (ANO) ještě před vyzkoušením nového systému, při kterém vypadl v tramvaji proud a další dvě minuty nešel.
Podobné systémy fungují už ale nějaký čas v jiných krajských městech. V Plzni například od poloviny loňského června pokrývá všechny dopravní prostředky. A v Ostravě spustí v půlce roku inteligentnější systém. Jízdenkou bude samotná karta, kterou cestující v dopravním prostředku použijí. Navíc systém dokáže – stejně jako třeba v Londýně – sám pohlídat, aby cestující platící bankovní kartou nikdy nepřekročil cenu jednodenní jízdenky.
Olomoucký kraj v lednu už odstartoval ještě trochu pokročilejší projekt – cestující si tam mohou nahrát dlouhodobou jízdenku na běžnou platební kartu s bezkontaktní funkcí. Pokud se osvědčí, rozšíří se nová možnost v celém Olomouckém kraji, lidé by tam pak už nepotřebovali speciální karty na hromadnou dopravu.
Tento systém chce ale Praha v budoucnosti zavést také. I s tím, že na platební kartu si cestující nahrají Lítačku.
Praha o zpoždění ví
„My dobře víme z Plzně a jiných měst, že to lze. Ale u nás máme přes 800 tramvají, přes 1100 autobusů, 60 stanic metra, a tím pádem osadit všechny soupravy není nic jednoduchého,“ vysvětlil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) s tím, že si musí nechat vypočítat finanční náklady a celý projekt otestovat na pražské MHD.
Další novinkou bude také bezkontaktní placení za jízdenky na zastávkách a nádražích. „Už v tuto dobu máme vysoutěženo přes 620 automatů, které vydávají bezkontaktně jízdenky,“ řekl dál Dolínek.
Tyto automaty umístí Dopravní podnik po Praze do dvou let. V Brně už podobný systém nějakou dobu funguje na mnoha zastávkách.
V hlavním městě jsou tyto automaty už také, ale jen na vybraných místech, jako je Letiště Václava Havla nebo nově u lanovky na Petřín. Jeden přístroj na bezkontaktní platby bude stát kolem 15 tisíc korun.
„Není to nic nového, Praha už takových automatů má třicet a jsou hlavně ve stanicích metra jako Národní třída nebo Hlavní nádraží,“ řekl ředitel Dopravního podniku Jaroslav Ďuriš s tím, že je budou postupně rozšiřovat po celém hlavním městě.